Bordewijk en Vasalis waren alle twee geboeid door de schilderkunst van Hercules Seghers. Lees daarover in pdf het leuke boekje van het Bordewijk-genootschap. Het is daar ook te koop voor € 5,- excl. verzendkosten. Stuur dan een mailtje naar: info@bordewijkgenootschap.nl

De familie van Nouhuys kende de familie Leenmans goed. De grootvader van Fop Smit, eerst huisarts in Harlingen later in Den Haag, was bevriend met Kieks vader.

Moeder Smit-van Nouhuys reisde eind jaren zestig naar Roden om afscheid te nemen van Kieks moeder. Vasalis hield een openingsrede bij Andrew van Nouhuys tentoonstelling en is te vinden op: https://andrewvannouhuys.wordpress.com/artikelen-media

Frederick van Nouhuys, bezat een huis in de Cevennes ( la Clède ) dat Jan en Kiek vrijwel elke zomer bezochten. Kiek noemde de plek het paradijs.Ga naar google maps, toets Pinoch in, ga van dit gehucht een stukje recht naar beneden, dan iets vergroten en naam en huis worden zichtbaar.

 

Vasalis schreef een brief aan zoon Fop Smit toen zijn moeder, Smit-van Nouhuys, overleedt. Met toestemming van Fop Smit vindt u hier de brief.

 

    
    

 

 

 

 

 

 

    

 

Wine Fransen is een achternicht van Vasalis. Zij maakte een prachtig portret van Vasalis. Dit is te bewonderen in de bibliotheek van Roden bij de service-balie van de Rabobank (in de bibliotheek, direct rechts bij binnenkomst).

 

Siep van de Berg heeft van Paard gezien bij circus Strasbourg een mooie prent gemaakt die cadeau is gegeven aan vrienden van Vasalis en Siep van de Berg.

 

Merijn Jansen maakt de prachtige boekenleggers, flyers en boekjes voor de Vasalis-avonden. Hier de schetsen en het definitieve ontwerp voor de boekenlegger:                    

Ine van den Heuvel heeft het werk van Vasalis gebruikt als inspiratiebron voor prachtige kunst.

Ine van den Heuvel | Vasalis

 

Uniek exemplaar, voorzien van vier originele, gesigneerde inkt- en waterverftekeningen door C.A.B. Bantzinger.

Tegenover de titelpagina maakte Bantzinger een paginagrote tekening van een buste met bladergroen en een hekwerk. De blanco bladzijde naast het vers ‘Drank, de onberekenbare’ verfraaide hij met een dromerige gestalte. Onder ‘In de herfst’ tekende Bantzinger een herfstig bosje. Naast ‘De idioot in het bad’ tekende hij de contouren van een man, in blauwgroene sferen. Er zijn nog vier, door Bantzinger (in de oorlog) met pentekeningen of aquarellen verrijkte exemplaren van Parken en woestijnen bekend. Over het exemplaar van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde schreef Anton van der Lem een blog.